B2B – HANDEL MED ERHVERV (B2B)
1
Almindelige betingelsers formål og rækkevidde
Nærværende
almindelige betingelser (herefter benævnt Betingelserne) fastsætter de nærmere
vilkår for WELLMORE A/S’ (herefter benævnt ”WELLMORE”) levering af varer til en
ikke-forbruger/forretningsdrivende (herefter benævnt Køber) som beskrevet i den
mellem Køber og WELLMORE indgåede aftale (herefter benævnt ”Aftalen”).
I det
omfang andet ikke er skriftligt aftalt, er nedenfor angivne almindelige
betingelser gældende og går forud for Købers eventuelle almindelige
betingelser.
2
Ydelsernes omfang
WELLMORE’s
ydelse består i levering af varer, hvis nærmere udformning, omfang og
leveringstidspunkt er beskrevet i WELLMORE’s ordrebekræftelse.
3
Aftaleindgåelse
Endelig
Aftale om køb anses først indgået, når WELLMORE har fremsendt en
ordrebekræftelse herpå til Køber.
WELLMORE
fraskriver sig ethvert ansvar for eventuelle fejl og oplysninger i materiale
udformet af tredjemand. Dette gælder enhver form for salgsmateriale,
beskrivelser, brugervejledning, indhold på andre websites m.v.
4
Annullering og ændring af ordrer
Køber har
efter afgivelse af ordre ikke ret til ændring heri eller annullering heraf.
Såfremt WELLMORE på trods af ovenstående særskilt godkender en annullering
eller ændring, er Køber pligtig at betale de med annulleringen eller ændringen
forbundne omkostninger, herunder omkostninger til opbevaring og sikring af
kvalitet og egenskaber samt forrentning, som følge af udskudt
leveringstidspunkt. Ved hel eller delvis annullering er Køber videre pligtig
til at erstatte WELLMORE’s mistede fortjeneste.
5
Returvarer og returnerbar emballage
Varer
modtages ikke retur.
Såfremt det på trods af ovenstående aftales, at WELLMORE tager varer retur,
skal varerne være ubrugte, i mangelfri stand samt i original og ubrudt
emballage. Varerne skal være fri for smuds etc. Varer, der er specielt
producerede og/eller hjemtaget til Køber, modtages dog aldrig retur.
Godkendte returvarer krediteres med fradrag af det af WELLMORE fastsatte gebyr
til dækning af returneringsomkostninger og WELLMORE’s salgsomkostninger.
Returbar emballage krediteres ved frankolevering i uskadt stand inden 3 måneder
fra WELLMORE’s levering. Kreditering foretages med et fradrag til dækning af slitage,
håndterings-, og fragtomkostninger m.v.
6
Priser og fakturering
Den
aftalte pris for de bestilte varer fremgår af WELLMORE’s ordrebekræftelse.
WELLMORE
er berettiget til at fakturere Køber for betaling for varer, efterhånden som
levering sker.
7 Betaling
Køber er forpligtet til at betale i henhold til
ordrebekræftelsen. Beløb overføres til
Jyske Bank, konto nummer: 7244-0001434999
WELLMORE FORBEHOLDER
SIG EJENDOMSRETTEN TIL VAREN, INDTIL DEN FULDE KØBESUM FOR VAREN ER MODTAGET AF
WELLMORE.
8
Garanti og reklamation
Køber har
2 års reklamationsret, dog skal køber give skriftlig meddelelse direkte til WM
om fejl/mangler, senest 2 måneder efter at manglen er eller burde have været
opdaget. Den skriftlige reklamation skal indeholde en specifikation af den
påståede mangel. Såfremt køber ikke reklamerer over en mangel inden den ovenfor
angive frist, mister køber, retten til at fremsætte krav som følge af manglen.
Såfremt en mangel konstateres, er WELLMORE’s ansvar altid og i enhver situation
begrænset til efter WELLMORE’s valg at foretage om levering, afhjælpning eller
at meddele køber et af WELLMORE fastsat rimeligt forholdsmæssigt afslag.
Købers
krav bortfalder, såfremt den leverede vare ikke har været opbevaret eller
anvendt korrekt og i overensstemmelse med WM’s anvisninger.
9
Fejl og mangler
Køber er
forpligtet til at undersøge og teste det leverede umiddelbart efter levering,
så grundigt som forholdet nødvendiggør det, for at konstatere, om der er
mangler ved det leverede, eller om det leverede er i overensstemmelse med
ordrebekræftelsen såvel i forhold til kvalitativt som kvantitativt.
For at
påberåbe sig, at det leverede lider af fejl eller mangler (herefter benævnt
”fejl”), skal Køber skriftligt reklamere overfor WELLMORE straks efter, at
fejlen er eller burde være opdaget. Køber skal i forbindelse med reklamationen
angive og på forlangende forevise, hvordan fejlen ytrer sig. WELLMORE er alene
ansvarlig for fejl, som Køber har reklameret over straks fra levering af den
fejlbehæftede vare.
WELLMORE
er aldrig ansvarlig for, og det betragtes ikke som misligholdelse, såfremt der
er fejl, som skyldes udformningen af varen, forudsat udformningen er i
overensstemmelse med det aftalte. WELLMORE er ligeledes ikke ansvarlig for
fejl, som skyldes Købers egne forhold så som manglende vedligeholdelse,
fejlagtig brug, anvendelse imod WELLMORE’s forskrifter samt ændringer og
indgreb i det leverede af ikke autoriserede personer.
Såfremt
der måtte være fejl i leverede varer, kan WELLMORE vælge, hvorvidt WELLMORE
vil: a) afhjælpe fejlen, b) foretage omlevering eller efterlevering af
fejlbehæftede varer, eller c) give Køber et forholdsmæssigt afslag i prisen.
I det
tilfælde, hvor det med rimelighed vurderes, at Køber selv kan foretage
afhjælpning, anses afhjælpningen for afsluttet ved fremsendelse af en mangelfri
del og/eller instruktion for afhjælpning.
Såfremt WELLMORE
vælger at afhjælpe, foretage om- eller efterlevering, er WELLMORE forpligtet
til, med den hurtighed som situationen kræver og på egen bekostning, at
foretage sådan afhjælpning, om- eller efterlevering.
Såfremt WELLMORE
ikke inden rimelig tid foretager afhjælpning, om- eller efterlevering af varer
med den hurtighed som omstændighederne kræver, kan Køber skriftligt give WELLMORE
en endelig og rimelig frist for at foretage afhjælpning, om- eller
efterlevering. Fristen skal som minimum udgøre 5 arbejdsdage og tidligst udløbe
20 arbejdsdage regnet fra det tidspunkt, hvor WELLMORE modtog Købers skriftlige
reklamation i anledning af fejlen.
Har WELLMORE
ikke foretaget afhjælpning, om- eller efterlevering ved fristens udløb, har
Køber ret til et forholdsmæssigt afslag, svarende til den fejlbehæftede andel
af det leverede i forhold til den samlede leverance og pris.
Såfremt
fejlen er væsentlig, kan Køber ophæve aftalen for så vidt angår den
fejlbehæftede andel af varerne. Køber kan alene ophæve Aftalen for så vidt
angår ikke-fejlbehæftede varer, såfremt de står i en sådan sammenhæng med de
fejlbehæftede varer, at de ikke med rimelighed kan fungere tilfredsstillende
alene.
Køber kan
ikke overfor WELLMORE rejse krav for eventuelle mangler ved produktet, med
mindre WELLMORE kan få kravet dækket af producenten.
Har Køber
reklameret over fejl, og viser det sig, at der ikke foreligger fejl, som kan
tilskrives WELLMORE, skal Køber erstatte de udgifter, WELLMORE måtte have haft
i sådan sammenhæng, herunder undersøgelses- og fragtomkostninger.
10
Levering og risikoens overgang
Det i
ordrebekræftelsen anførte leveringstidspunkt er alene vejledende for WELLMORE,
med mindre andet skriftligt er aftalt.
Såfremt der er aftalt fast leveringstidspunkt, har WELLMORE ret til
tidsfristforlængelse i følgende tilfælde;
a) Force majeure jf. punkt 13
b) Ved forsinkelse, som skyldes WELLMOREs leverandører, transportører eller
øvrige tredjemand
c) Usædvanligt vejrlig
d) Arbejdskonflikter uanset årsag
e) Offentlige påbud eller forbud som WELLMORE ikke burde have forudset ved aftalens
indgåelse.
Hvor der er truffet aftale om levering på Købers adresse eller andet af Køber
anvist sted, leveres varen så nær brugsstedet, som en lastvogn efter
chaufførens skøn kan køre, uden fare for at køre fast eller beskadige køretøjet
eller omgivelserne.
Køber er forpligtet til at foretage kontrol af de modtagne varer og stille fornødent
mandskab til rådighed for aflæsning.
Såfremt Køber ikke opfylder de ovenfor anførte forpligtelser, vil WELLMORE være
berettiget, men ikke forpligtet, til at foretage levering med frigørende
virkning på leveringsstedet, uanset om en repræsentant for Køber er til stede.
Risikoen for varens undergang eller beskadigelse overgår til Køber ved
levering. Følgeseddel eller transportørens køreseddel anses som dokumentation
for levering.
Udgifter, ved eventuel ventetid i forbindelse med aflæsning på Købers adresse
eller andet af Køber anvist sted, dækkes af Køber, ligesom Køber dækker
eventuelle omkostninger, der følger af, at Køber ikke kan modtage varerne til
det aftalte leveringstidspunkt.
11.
Reklamation ved og ansvar for forsinkelse
Køber
skal reklamere skriftligt straks ved konstatering af forsinkelse, idet Køber
ellers mister ethvert krav på grund af forsinkelsen.
Ved mindre forsinkelse foretages efterlevering.
I tilfælde af væsentlig forsinkelse, er Køber berettiget til at hæve ordren.
Hvis der er aftalt successiv levering, er Køber dog alene berettiget til at
hæve den forsinkede delleverance.
Køber har ikke ret til nogen erstatning i anledning af WELLMOREens forsinkelse.
Dette gælder uanset, om Køber hæver eller fastholder købet.
12
Produktansvar
WELLMORE
er ansvarlig efter lov om produktansvar, i det omfang loven ufravigeligt
pålægger WELLMORE ansvar for sådanne skader, og WELLMOREs ansvar herfor ikke
lovligt måtte være begrænset. WELLMORE er endvidere ansvarlig for skader, som
leverede produkter fra WELLMORE måtte forvolde, i det omfang skadeforvoldelsen
skyldes udøvelse af grov uagtsomhed fra WELLMOREs side, og WELLMOREs ansvar
herfor ikke lovligt måtte være begrænset.
WELLMOREs ansvar for produktskader er for erhvervstingskader begrænset til
maksimum kr. 10.000.000.
I tilfælde, hvor WELLMORE er ansvarlig for produktskader, men hvor skaden også
kan henføres til fejl begået af Køber, fordeles ansvaret efter graden af udvist
skyld.
I det omfang WELLMORE måtte blive pålagt ansvar for produktskader i forhold til
tredjemand, er Køber forpligtet til at holde WELLMORE skadesløs for det ansvar,
WELLMORE måtte blive pålagt og som er videregående end WELLMOREs ansvar efter
ovenstående bestemmelser. Køber er forpligtet til at lade sig sagsøge/indklage
ved samme domstol/voldgift, som behandler erstatningskrav mod WELLMORE fra
tredjemand i anledning af produkter leveret af WELLMORE via Køber til
tredjemand.
WELLMORE hæfter aldrig for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab.
13
Force majeure
I
tilfælde af, at levering, rettidig levering eller mangelfri levering, hindres
eller forsinkes af begivenheder udenfor WELLMOREs kontrol, herunder men ikke
begrænset til arbejdskonflikt, driftsforstyrrelser, transportvanskeligheder
eller anden tredjemands svigt eller lignende, kan WELLMORE ansvarsfrit udskyde
levering eller helt eller delvist annullere ordren efter eget valg, ved
meddelelse til Køber hurtigst muligt.
14
Almindelig ansvarsbegrænsning og transport i krav mod WELLMORE’s leverandører
WELLMOREs
ansvar kan ikke – uanset eventuel påvist uagtsomhed – omfatte dagbøder,
driftstab, tidstab eller andet indirekte tab, hvad enten ansvaret måtte støttes
på almindelige erstatningsregler eller -grundlag.
I det tilfælde, hvor WELLMOREs leverandør eller anden tredjemand har et ansvar
over for WELLMORE for forsinkelser eller mangler, vil WELLMORE være indstillet
på at give Køber transport i WELLMOREs krav mod leverandøren eller tredjemand.
15 Service af WELLMORE’s
Produkter
Det er kundens ansvar at produkterne er
fuldt tilgængelige for service og eftersyn efter idriftsættelse.
16
Tavshedspligt
I
forbindelse med Aftalens udførelse kan begge parter få adgang til fortrolige
informationer og andet fortroligt materiale hos hinanden. Begge parter indestår
for, at de selv samt deres ansatte og underleverandører i enhver henseende vil
behandle de modtagne oplysninger fortroligt. Denne bestemmelse vedvarer
tidsubegrænset.
Udover
nærværende bestemmelse gælder øvrige bestemmelser om fortrolighed og
forretningshemmeligheder i henhold til dansk ret.
17
Fortolkning og ændringer
Nærværende
betingelser finder anvendelse i det omfang, de ikke eksplicit og skriftligt er
fraveget skriftligt mellem Køber og WELLMORE. Senere fravigelse af Aftalen
eller Betingelserne kan alene ske gennem udfærdigelsen af ny aftale eller
skriftligt tillæg til Aftalen.
Betingelserne
kan af WELLMORE revideres og/eller ændres på et hvilket som helst tidspunkt.
Allerede indgåede Aftaler berøres dog ikke heraf.
18
Lovvalg og værneting
Tvist
mellem parterne, der udspringer af Betingelserne, Aftalen eller WELLMORE’s
ydelser i øvrigt, og som ikke kan løses i mindelighed mellem parterne, skal
afgøres efter dansk ret ved de almindelige domstole på WELLMOREs til enhver tid
værende hjemsted, pt. ved byretten i Kolding.
19 Oplysninger om WELLMORE
WELLMORE A/S
CVR36499877
Tybovej 3
6040 Egtved
post@WELLMORE.dk