Hot sommer og turisme som væksthverv
Hot sommer med Wellness
De velkendte kendetegn på denne tid af året vidner om, at NU er det sommer. Hylden blomstrer i fuldt flor og vi nyder de lyse aftener på terrassen. Det er Sct. Hans og glade studenter kipper med huen.
Der er udsigt til sommerferie, vi skal hygge og forkæle os selv og undersøgelser viser, at mange, efterspørger wellness når vi skal slappe af. Derfor har vores kunder tydeligvis travlt — og dermed har WellMore også travlt. Hos WellMore glæder vi os til en HOT SOMMER og både showroom og lager har åbent som normalt. Vi er klar til at hjælpe — hele sommeren.
Nedenstående stiller WellMore skarpt på nogle af de markedsmekanismer der har indflydelse på efterspørgslen af bad- og wellnessprodukter.
Turisme som væksthverv
Turisme er Danmarks 3. største eksporterhverv og i fokus som væksthverv i regeringens helhedsplan for et stærkere Danmark. Dette betyder at regeringen har iværksat en liste af strategiske tiltag, som skal øge interessen for turisme samt tilskynde til tiltag og investeringer, som styrker de gode ferieoplevelser i Danmark og betyder, at Danmark er den foretrukne feriedestination.
Potentiale i tilbud til turister med fysisk funktionsnedsættelse
Turister med fysisk funktionsnedsættelse efterlyser tilgængelige ferieoplevelser, tilbud og produkter når de er på ferie i Danmark. Typisk efterspørger denne målgruppe tilbud med mulighed for, at hvile sig og rolige ferieoplevelser som eksempelvis wellness, hvilket er dokumenteret i rapport udarbejdet af VisitDenmark om Danmark som tilgængelig feriedestination for mennesker med fysisk funktionsnedsættelse.
Rapporten er offentliggjort af Erhvervsministeriet maj 2017 og konkluderer, at der er potentiale for vækst inden for turisme for personer med fysisk funktionsnedsættelse. Tidligere undersøgelser viser, at en ud af fire danskere mellem 16 til 64 år, vurderer at de har en fysisk funktionsnedsættelse. Hertil kommer mennesker over 64 år med funktionsnedsættelse samt selvfølgelig familie, pårørende og venner der holder ferie sammen med denne målgruppe.
Gode udsigter for feriehusmarkedet 2017
Ferie- og sommerhusmarkedet er som følge af det økonomiske opsving i Europa kommet godt fra start, og satte den højeste rekord siden 2004 i april med i alt 1.579.432 overnatninger. Regeringens fokus på turisme som væksthverv og tiltag der kan tiltrække turister, har sat sit positive aftryk nationalt med stigende efterspørgsel og faldende arbejdsløshed. Analyser indikerer, at på trods af faldende udlejningstal i maj, så kan vi forvente pæn vækst i feriehusudlejninger på årsbasis i 2017. Den øgede fokus på turisme som væksthverv, faldende arbejdsløshed, stigende efterspørgsel, lave renter og nye gunstige lånemuligheder sænker omkostningerne for at eje et sommehus, og derfor er interessen for investere og renovere sommerhuse stigende.
Nordisk samarbejde om turisme
På et møde i maj 2017 har de Nordiske erhvervsministre besluttet, at udarbejde en plan for turisme-samarbejde. Det nordiske samarbejde omfatter Danmark, Færøerne, Grønland, Finland, Island, Norge, Sverige og Åland og samarbejdet skal styrke de Nordiske lande som ferie- og turismedestination samt styrke konkurrenceevnen indenfor turisme. Eksempler på potentielle samarbejdsområder er, markedsføring, innovation, digitalisering, statistik og forskning.
Oplevelsesmanifest skal løfte ferieoplevelser til nye højder
50 repræsentanter for dansk turisme har udarbejdet og underskrevet et manifest med 7 punkter som skal inspirere og tilskynde virksomheder til at flytte fokus fra at levere en ydelse til at skabe mindeværdige oplevelser sammen med gæsterne. Oplevelsesmanifestet er udarbejdet af NICE, en national bevægelse for serviceoplevelser i særklasse og som skal gøre Danmark verdenskendt for god service og mindeværdige oplevelser uanset hvor i Danmark, gæsterne rejser.